Ny tågfraktlinje kopplar Norge, Danmark och Tyskland

Cirka 10-20 procent av de lastbilssläp som passerar genom Hirtshals hamn varje dag kan flyttas till godståg.Foto: Hirtshals Hamn

En ny järnvägsförbindelse till Hirtshals hamn har blivit verklighet. Samarbetet mellan DB Cargo Scandinavia, Hirtshals hamn och Nordjyske Jernbaner lägger grunden för en ny godstransportlinje som binder samman europeiska och norska terminaler. Projektet erbjuder företag en mer miljövänlig transportlösning, nämligen järnvägen.

Målet är att Hirtshals ska bli ett nav för järnvägstransport. Projektet visade att järnväg kan konkurrera med lastbilstrafik, både ekonomiskt och miljömässigt. Den nya järnvägsförbindelsen ger möjlighet att minska antalet lastbilar på vägarna, vilket är både ekonomiskt och ekologiskt fördelaktigt. För varje släp som transporteras från Hirtshals till Duisburg sparas 1 600 kg koldioxid, och tung trafik minskas på Jyllandskorridoren.

Långsiktig hållbarhet och framtidsplaner

Pilotprojektet markerar starten på ett långsiktigt samarbete med sikte på en regelbunden förbindelse från december 2024. Tåget är anslutet till DB Cargo Groups nätverk av 220 terminaler i Europa och till 12 terminaler i Norge via CargoNet. Med en beräknad transporttid på 20 timmar är järnvägen ett attraktivt alternativ till lastbil. Efterfrågan på denna typ av godstransport ökar, med ett uppskattat dagligt potential av 38 släp.

Pilotprojekt skapar nya möjligheter för godstransport

Den gröna fraktförbindelsen har fått starkt stöd från politiker, industri och media i både Danmark och Norge. Projektet visar på samarbetsviljan mellan DB Cargo Scandinavia, Hirtshals hamn, Nordjyske Jernbaner och flera andra aktörer. Initiativet har potential att bidra till en grön omställning genom att flytta delar av godstransporten till järnvägen.

Källa: LOK-Report